Успон и страдање рок генерације

 

Има једна година вишеструко значајна за развој рок културе. Дани 1967. године обепежени су стварањем новога у поратном музичком свету, а иста је година потврдила копико се музичар удаљио од устаљених друштвених норми, све у циљу изналажења нових, пространијих оквира за стештај измењених схватања о суштини људског постојања и смисли уметничке акривности. Веровања, како је све то скупа била заблуда једне, за друштво изгубљене генерације избледела је, јер светли резултати врења унутар света уметности из тих времена допиру и до наших дана а исти ће се утицаји осећати без сумње још дуго у будућности.

Калифорнија је била центар препорода рок музике, исто као што су у Италији током двадесетог века окренуте тумбе, окоштале и офуцане уметничке тенденције. У Фиренци су тесали камен суманути вајари, чији се број кретао негде око 3 000 (!), а у Сан Франциску је 20 000 (!) дрогираних музичара пљувало на естетске норме условљене принципима «Лова чини суштину уметности».

Музика Сан Франциска дала је нову, дуго прижељкивану и нужну димензију рок покрету, али је вцена за овај огромни корак унапред била превелика. Кобна заблуда о битној улози наркотика на путу ка узвишеном у уметности десетковала је, не само елитне музичке редове, већ и слојеве младих, који су својим присуством и наклоношћу убрзавали промене.

1967. година учинила је да рок постане важна спона друштвене структуре али је исто тако учинила да се шеснаестогодишњи Матес Хопкинс суноврати са врха једног небодера у Лос Анђелесу, уображавјући како је птица; да мајстора белога блуза Џони Винтер доспе у лечилиште за ментално оболеле; да малолетна Рут Филипс роди наказу на опште одушевљење хипи племена чији је члан била, и чији су је напола луди житељи, ради тога прогласили светицом; да «краљ» електричне гитаре Џими Хендрикс скапа у хотелској соби у време када је могао да понуди народу безброј легендарних рафала тоинова...

 

1967. година је значајна и стога што је понудила свету непоновљиво умеће Џенис Џоплин, и зато што је исту Џенис повела на пут, који неумитно завршава у лудилу или смрти.

1967. година драга је због сјајне, полетне музике, а уклета је због цене коју је заискала заузврат.

 

 

ПретходнаНазадСледећа