Светогорски монах саветује омладину

 

Драгој браћи Константину и Јовану,

молим се за вас из све душе

 

Са великом радошћу, примио сам ваша два писма, која сам прочитао са великом ревношћу и марљивошћу. Моја је дужност да вам одговорим и да вас водим према томе. Ја ћу међутим, да упутим свој одговор обојици, јер сте обојица Богољупци, и обојица имате једнаку потребу духовног вођења и образовања. Ви сте према томе, обавезни не само да питате, већ и да слушате шта Оци говоре.

Истине је да сам био забринут, читајући у вашем писму да сте били немарни у својим обавезама и да сте упали у многе детиње будалаштине. Био сам такође веома радостан, да сте се покајали и желите да вас саветујем на путу покајања, са циљем да би могли да задобијете милост нашег Благог Бога, Кога сте, вашим дечијим, рђавим понашањем, веома ожалостили.

Увредити Бога и скренути са пута Његових заповести није необично; цела људска природа се лако спотиче и веома често пада у грех. Међутим, остати у злу је тешка заблуда, морамо бити веома опрезни, јер тешко нама, ако се нађемо непокајани у време нашег одласка.

Међу многим методама које ђаво – непријатељ и уништитељ наших душа – користи да обмане оне, који исправно живе Православно Хришћанство, посебно млади, јесте да постави другу замку, којом је у стању да обмане многе младе људе и да их у потпуности одведе у пропаст.

Зли поставља ову замку, Божију милост, под видом доброг и саосећајног, чинећи да се појављује као мамац за младе, мамећи их на слободу, смех, шалу и гестикулације, отвореност и коначно, на употребу и злоупотребу алкохола, на све оно што се не чини катастрофалним свету, која се називају средствима „слободе“ коришћењем политичких и лукавих покровитељстава.

Тако, навикнувши их на лоше навике, омладина постане испуњена страстима и онда бива наругана од стране ђавола и сличних људи. замка је покривена тешком сенком и апстрактним оправдањима, чинећи да изгледају као веома мали греси и да ће након проласка тог доба, све то проћи; и након свега, да су то ствари, које би само пустињаци и монаси у планинама требали да избегавају.

Када би само могли да схвате како велика невоља бива овим тврдњама, желели би да се одвоје од тих изговора и применљивих извињења као од смртоносне змије. Циљ је кушача сатане, да прво убаци у омладину све ове мале грехе и тако паралише њихова чула, подстичући их на шалу, непристојне слике, шаљивост и пијанство, што рађа све остале страсти.

Молим те да питаш, са много опреза, непокајаног, страсног пријатеља, да ти исприча како је привучен таквим одвратним страстима. Из одговора ћеш научити да је главни разлог и почетак страсти био у немару и равнодушности према узроцима које сам поменуо. Као што телесне страсти долазе из занемаривања малих ствари, тако је исто и у духовним; од дечије будалаштине, човек долази до нивоа непокајаности и очајања.

Истина је да је Господ наш Исус Христос, видећи спотицање људске природе, прима са отвореним рукама грешника који се враћа. У исто време, међутим, Он говори: „Бдите и молите се, јер не знате дан ни час када ће доћи Син Човечији.“ Он нас тако подстиче да увек будемо спремни и да у нашим судовима имамо уље покајања и сваку другу врлину, тако да не би били искључени из брачне ложнице као луде девојке. Истина, постоји покајање, и када је млади човек чист и избегава лоше друштво и пијанство, али мало одступа, тада покајање брзо брише свеже грехе.

Када, међутим, кроз лоше навике, тело постане роб греху, постаје веома тешко, и од многих само пар њих ће бити у стању да буде ослобођено од (непријатељевих) префињених замки.

Знајући ово, драги моји Константине и Јоване, од сада немојте, ради Бода, да се предајете паралишућој разлабављености ваших чула, флертовању ни шалама, пијанству ни лошем друштву, због којих се губи страх Божији и бивате заробљени од стране демона самољубља и раскалашности. Бирајте боље врлински живот према Богу, опонашајући вашег духовног оца у свему. Он је једини који ће вас обучити за стање, угодно Богу, и показаће вас као Небеске грађане.

Са циљем да путујете чврсто путем Божијим, морате:

 

1. Показати велику послушност, поверење и прихватање према вашем духовном оцу, говорећи му увек истину.

2. Престаните у потпуности са говорљивошћу и шалама, јер као што смо рекли, тамо где постоји говорљивост, страх Божији се губи.

3. Имајте одређено време сваке вечери за молитву, коју ће вам ваш духовник дати

4. Када сте у цркви, будите потпуно сконцентрисани на слушање Божије Литургије, тако да би благодат Светога Духа могла ући у ваша срца.

5. Држите без пропуштања све постове Цркве, и не опонашајте путеве пропасти данашње геберације.

6. Када год је могуће, избегавајте вино и посебно алкохолна пића која појачавају телесне страсти.

7. Када имате слободног времена, проводите га читајући Отачке књиге.

8. Чувајте се од неких духовника и учитеља, који се праве да вас уче врлинама и покајање, али представљају похотљивост, напуштањем постова и обесхрабривањем омладине од подвижништва, умерености и Отачких дела, и који такође говоре против монашког живота. Какву штету ово може донети младом човеку, бескорисно је рећи, јер само видео многе, који су били намамљени овим обмањујућим подстицајима, поставши несвесне жртве.

9. Имајте велико поштовање посебно према Нашој Госпођи Богородици, Која ће вас увек чувати на путу вашег спасења.

 

Са поштовањем, шаљем вам целив

Монах Данило,

Света Гора Атос

 

19. Јун, 1902.

 

 

^