Схватање источњачких група (култова)

Џозеф Цимхарт

 

У двадесетом веку се, туце мигрирајућих нових религија и нових верзија старих,  борило да добије прихватање у друштвима које их је посматрало сумњичаво.

Безскрупулозни стил вођства, агресивно регрутовање и тактике скупљања новца, злостављање чланова и елитизам који обезвређују или осућује људе који су изван групе, особине су које су обезбедили назив „десртуктивни култ“ за многе од ових нових источњачких покрета. У другим случајевима, чудни обреди, одећа, језик збуњују људе извана, који би могли да подозревају обману или елитизам, тамо где нема ни једног ни другог.

Много чешће ипак, збуњеност долази са обе стране мешавине култура, док егзотичнње вође регрутују припаднике друге културе, који нити разумеју језик, ни моћ, ни стварну прошлост групе којој се придружују. Често је нови вођа исто толико промењен и под утицајем нове културе, колико и нови чланови егзотичним учењима секте, занованих на старој религији. Као последица многе од нових секти, које потичу из Исочњачких религија развијају хибридни карактер и садржај. Да би боље схватили источњачке групе у америчкој култури, од помоћи је да пратимо одређене водиче.

Прво и пре свега је сакупљање информација о групи. Неке злогласне групе су накупиле обиље коментара од стране научника, као и ховинара. Проблем овде је одвојити чињенице од извртања, тако да је важно стално постављати питање, „који би фактори могли умањити поузданост ове тврдње?“

Такође је од помоћи да се буде свестан сопствених предрасуда, било религиозних, политичких, научних или експерименталних. Релативно непознате источњачке групе или мале групе, које се изненада појављују теже да се уклопе у неку од категорија вере или философије: на пример, таоизам, махајана будизам, бакти јога, нео-шинтоизам или јеретички сикхизам.

Чешће је тврдоглави вођа раскинуо са познатом сектом, или тврди да је оживео или очистио своју изворну религију. Веома је ретко да вођа нове групе није под утицајем претходне групе. Понекад вође позајмљују или сједињавају идеје из многих традиција. Сада када је нови вођа променио претходно учење и ритуале, моше нам помоћи да схватимо нове сврхе, значења и могућа усмерења која ће група узети.

Друго, предлажем вам да усвојите одређена начела која не само да се примењују на ваш сопствени систем вредности, већ која представљају шири, међукултурални модел здраве заједнице.(наравно, аутор не мисли на „културу“ абортуса, gay-парада, хомосексуалних бракова или искустава са халуциногеним дрогама; нап.webm.)

 Онда упоредите чињенице које сте сакупили из најпоузданијих извора и направите листу провере.

Неки предлози: Да ли постоје поуздане провере равнотеже и ауторитативне фигуре? Да ли су технике и ритуали њих самих потенцијално штетни?

На пример, медитација је најуобичајенија техника источњачких група, а ипак Источњачке религије (изворне) често дају упозорења о опасностима бављења медитацијом.

Да ли група има скривени програм у дупле стандарде? Да ли је група више уносан посао за вођство, него што је религија која служи свим члановима подједнако?

Источњачке групе теже да оживе мистичка откровења или углед просветљености оснивача или вођа. Много чешће, наводне магијске и чудесне моћи повећавају престиж вође. Није неуобичајено за следбенике таквих гуруа да им се потчине, као што би се потчинили Богу. У неким источњачким учењима, потпуна потчињеност следбеника је частан и свети избор. Пошто су откровење и просветљење високо субјективни појмови, понашање и дела вође и чланова групе могли би бити једини објективни критеријум, који неко мора да оцени и разуме. Није необично за „просветљене“ вође, да се понашају тако, као да се општи морал и закони просечног људског бића не примењују на њих.

Какви су „просветљени“ ставови и понашање вође? Колико моћи и утицаја има вођа над следбеницима? Да ли му се са правом приписује просветљење? Елегантни и позитивни елементи било које источњачке групе, показују се не само кроз понашање и дела њених чланова, већ и на начин на који чланови утичу на друштво око њих. Исто важи и за покварене елементе.

 

Џозеф П. Цимхарт је независни саветник, истраживач, и специјалиста за интервенције у пољу деструктивних култова и група.

 

 

 

 

^